The International Association For Owners And Drivers Of Historic Grand Prix Cars
Sdružení historických vozů Grand Prix – HGPCA
Závody automobilů ze Sdružení historických vozů Grand Prix vás přenesou do dávných dnů, kdy vzhled závodních vozů určovala národní hrdost a nikoli barvy sponzorské smlouvy na desítky či stovky milionů. Závodní vozy Grand Prix, které znáte ze zažloutlých fotografií, nyní máte možnost vidět v akci – Alfa Romeo, BRM, Cooper, ERA, Ferrari, Lotus, Maserati, Talbot a mnohé další. Od roku 1979 se členové spolku snaží zachovat odkaz těchto silných závodních vozů a jejich odvážných jezdců, kteří vytvářeli historii automobilových závodů na té nejvyšší úrovni v dobách, kdy se stále ještě jednalo o ryzí sport a ne o komerční cirkus.
Závody historických vozů Grand Prix postihují pět desetiletí velkolepého soupeření techniky od dvousedadlových vozů Bugatti z let dvacátých po vytříbené 1,5litrové „doutníky“ z let 1961 až 1965. Znovu se při nich opakují bitvy mezi přeplňovanými a nepřeplňovanými automobily z počátků světového šampionátu Formule 1 v roce 1950 a následující éry 2,5litrových vozů, během které se objevily automobily s motorem vzadu (průkopníkem byly již před válkou vozy Auto-Union).
Každé z těchto období je již několik let připomínáno na nejslavnějších okruzích Velké Británie a kontinentální Evropy působivým startovním polem automobilů vyrobených před rokem 1961 nebo 1965.
Jako mávnutím kouzelného proutku se přenesete do časů, kdy závodním okruhům kralovaly italská červená, britská zelená a francouzská modrá. Milovníci automobilových závodů mohou znovu cítit tu podivuhodnou směs pachů, hluku a nadšení spojených se zlatou érou motoristického sportu. Bitvy kolo na kolo, zatáčky projížděné řízeným smykem všech kol, občasné hodiny, to vše z těchto závodů dělá neopakovatelný zážitek. Přijďte se podívat!
Oficiální web: Welcome to the HGPCA
Sobota 13.7.2024 |
|||
09.25–09.45 | HGPCA – auta s motorem vpředu do roku 1961 | kvalifikace | 20 min |
13.00–13.20 | HGPCA – auta s motorem vzadu do roku 1966 | kvalifikace | 20 min |
16.15–16.35 | HGPCA – auta s motorem vpředu do roku 1961 | závod 1 | 20 min |
18.25–18.45 | HGPCA – auta s motorem vzadu do roku 1966 | závod 1 | 20 min |
Neděle 14.7.2024 |
|||
13.30–13.50 | HGPCA – auta s motorem vpředu do roku 1961 | závod 2 | 20 min |
16.25–16.45 | HGPCA – auta s motorem vzadu do roku 1966 | závod 2 | 20 min |
Auta s motorem vpředu do roku 1961 |
|||||
St. číslo | Vozidlo | Rok výroby | Řidič | Národnost | Objem |
3 | Maserati 250F Piccolo | 1958 | Josef Otto Rettenmaier | German | 2493 |
4 | Maserati 250F | 1954 | Rebeca Rettenmaier | German | 2500 |
5 | Alfa Romeo P3 | 1934 | Stephan Rettenmaier | German | 2992 |
18 | Maserati 6CM | 1938 | Markus Neisius | German | 1500 |
19 | Cooper Bristol Mk 2 | 1953 | Paul Grant | British/Belgian | 1971 |
21 | Cooper Bristol MkII | 1953 | Ian Nuthall | British | 1971 |
27 | Maserati A6GCM | 1953 | Klara Rettenmaier | German | 2500 |
32 | Cooper Bristol T23 | 1953 | Guy Plante | British | 1971 |
34 | Maserati 250F | 1955 | John Spiers | British | 2494 |
248 | Maserati 250F | 1957 | Klaus Lehr | German | 2500 |
Auta s motorem vzadu do roku 1966 |
|||||
St. číslo | Vozidlo | Rok výroby | Řidič | Národnost | Objem |
7 | Cooper T53 Low Line | 1961 | Nick Topliss | British | 2498 |
101 | Cooper T51 | 1960 | Tom Dark | British | 2500 |
10 | Cooper T53 | 1960 | Will Nuthall | British | 2495 |
12 | Cooper T53 | 1960 | Rudi Friedrichs | German | 2462 |
22 | Lotus 24 | 1962 | Stephan Jöbstl | Austrian | 1494 |
24 | Cooper T51 | 1959 | Ingo Strolz | Austrian | 2495 |
45 | Cooper T45 | 1958 | Hans Ciers | Belgian | 1500 |
50 | BRM P261-2 | 1964 | Philipp Buhofer | Swiss | 1498 |
53 | Cooper T53 | 1960 | Justin Maeers | English | 2751 |
75 | Lotus 21 | 1961 | Alex Morton | British | 1498 |
87 | Cooper T53 | 1960 | Tony Lees | British | 2495 |
92 | Cooper T45 | 1958 | Stephen Banham | British | 1475 |
122 | Lotus 18/21 | 1961 | Peter Horsman | British | 2500 |
F1 pro vozy postavené do roku 1966 na Brno-Revivalu: Otec a syn Cooperové by měli radost
Text a foto: Roman Klemm
Charles a jeho syn John Cooperovi platili za průkopníky stavby monopostů s motorem vzadu. Tituly mistra světa Jacka Brabhama a špičkové výsledky mladého Bruceho McLarena jim daly koncem 50. let za pravdu a tak brzy jejich řešení kopírovala celá konkurence F1.
V poli Formule 1 HGPCA pro vozy postavené do roku 1966 konstrukce Cooperů při Brněnském Revivalu kralovaly. Jak do počtu, tak i ve výsledkových listinách.
Kvalifikace: Úspěch pro barvy BRP-Yeoman Racingu
O tom, že se na pole-position postaví jeden z Cooperů, nikdy nebylo pochyb. Že nejrychlejší kvalifikaci zajel Tom Dark na jediném z anglických vozů, který nenastoupil v továrních barvách, ovšem bylo malou senzací. Darkův starší T51 lakovaný “Vomit-Greenem” týmu otce Stirlinga Mosse, BRP-Yeoman-Credit Racing, byl časem 2:21,733s o 36 tisícin rychlejší, než první z typů T53 v klasickém “British-Racing-Greenu” s Cooperovými tradičními bílými pruhy. Za Darkem se seřadili Rudi Friedrichs, Will Nutthall a Justin Maeers na novějších typech Cooper T53. Na konkurenci zbyla jen třetí startovní řada: obsadili ji Lotus 18 Petera Horsmana a elegantní BRM P261 Philippa Buhofera.
Sobotní závod: Proč mařit podniky veteránů moderními tresty?
Z prvního kola pěkného závodu se jako lídr vrátil Rudi Friedrichs před Justinem Maeersem. Němec byl výborně naladěn a brzy si na Brita vyjezdil 4sekundový náskok. Za ním si ovšem Maeers, Nutthall a Dark nedarovali ani centimetr. S dalším odstupem následoval osamělý BRM Buhofera. Friedrichs projel cílem zaslouženě jako první – tam na něj ale čekalo nemilé překvapení: za předčasný start inkasoval společně s Darkem penalizaci, která ho o krásnou brněnskou trofej „Mistra Kladívka“ připravila. Z té se mohl radovat Will Nutthall…
Výsledek sobota:
1. Will Nutthall, Cooper T53
2. Justin Maeers, Cooper T53
3. Rudi Friedrichs, Cooper T53
4. Tom Dark, Cooper T51
5. Phillipp Buhpofer, BRM P261
6. Nick Topliss, Cooper T52
7. Ingo Strolz, Cooper T51
8. Stephen Banham, Cooper T45
9. Stephan Joebstl, Lotus 24
10. Tony Lees, Cooper T53
Nedělní závod: Napínavá podívaná…
Vozy F1 z éry do roku 1966 překvapily početné publikum také v neděli velmi zajímavým závodem. Honička čtyř nejrychlejších Cooperů byla možná tou sportovně nejnapínavější podívanou Brněnského Revivalu 2024 vůbec. Z nejlepší startovní pozice směl vyrazit Will Nutthall před Justinem Maeersem a Rudi Friedrichsem. Po prvním kole ovšem vedl Maeers před Friedrichsem, Nutthallem a bojovně naladěným Tomem Darkem. Tato čtveřice zůstala první polovinu závodu pohromadě a nic si nedarovala. Ve druhé části se vytvořily dvě bojové dvojice: Nutthall se opět prodral kupředu a přel se o vítězství s Maeersem, dvě až tři sekundy za nimi se o třetí místo přetahovali Friedrichs s Darkem. Teprve závěrem „byly kostky vrženy“: Vepředu se prosadil Nutthall, za ním dojel Maeers a Friedrichs bral po Darkově chybičce třetí místo. Čtvrtý dojel Peter Horsman na Lotusu 18.
Výsledek neděle:
1. Will Nutthall, Cooper T53
2. Justin Maeers, Cooper T53
3. Rudi Friedrichs, Cooper T53
4. Peter Horsman, Lotus 18
5. Tom Dark, Cooper T51
6. Nick Topliss, Cooper T52
7. Ingo Strolz, Cooper T51
8. Stephen Banham, Cooper T45