Williams-Ford FW07B
Text a foto: Roman Klemm
Frank Williams ve Formuli 1 dlouhá léta platil za beznadějně naivního nadšence, který svůj tým držel „nad vodou“ jen díky příspěvkům více nebo méně talentovaných pay-driverů. Jeho status se měl radikálně změnit příchodem sponzorů z Blízkého Východu. Od roku 1978 prezentovaly jeho vozy arabské podniky jako Saudia, Albilad, Dallah, TAG a Bin Laden. Podařilo se mu prostě najít štědré mecenáše tam, kde si jiní ještě netroufli hledat. Jeho tým, který vlastnil a vedl společně s technikem Patrickem Headem, nyní mohl čerpat z plných měšců a Frank s Patrickem svým dobrodincům pohotově dokázali, že vědějí, jak na to.
První společný model Williams-Ford FW06 dokázal roku 1978 bodovat, druhý typ FW07 uměl v sezoně 1979 pravidelně vyhrávat Grand Prix a jeho evoluce Williams FW07B získala roku 1980 s Alanem Jonesem v kokpitu titul mistra světa! Headova kreace FW07B při tom nebyla žádnou revolucí. Podařilo se mu prostě na výbornou pochopit princip wing-carů, okoukal si to nejlepší od konkurence (především od Chapmanova Lotusu) a Williamsův sehraný tým se postaral za použití vždy čerstvých agregátů Cosworth V8 o spolehlivost, kterou Jones potřeboval. Williams FW07B se poprvé objevil v prvním závodě sezony v polovině ledna 1980 v Argentině s domácím Carlosem Reutemannem a nedojel. Závod tehdy vyhrál Jones na starším FW07. Od druhého závodu v Brazílii měl „Béčko“ k dispozici poprvé i Jones. Skončil třetí. Australan, který si s Williamsem a Headem i lidsky výborně rozuměl, vyhrál během roku ve Francii, Velké Británii, Kanadě a USA. V Belgii, Rakousku a Itálii skončil druhý. Ve strhujícím duelu s Brabhamem Nelsona Piqueta se nakonec brutálně prosadil. Reutemann přidal vítězství v Monaku a tým se radoval i z prvenství v Poháru Konstruktérů.
Roku 1981 postavil Head na kola další evoluci, typ FW07C. Také ona tvořila naprostou špičku. Sezona zařala dvěma dvojitými triumfy. Carlos Reutemann vyhrál v Brazílii a Belgii a až do posledního závodu bojoval o titul, který nakonec jen těsně ztratil. Jones vyhrál první aposlední závod sezony, což stařilo na další výhru Poháru Konstruktérů. Poslední závod absolvoval vůz řady FW07 roku 1982 v Long Beach, kde Keke Rosberg skončil druhý.
Frank Williams dokázal svůj zázrak dokonce zpeněžit. Prodal několik šasí FW07B Johnovi MacDonaldovi a ten je s týmem RAM nasazoval soukromě pro Ruperta Keegana, Kevina Cogana a Geoffa Leese.
Angličan Mark Hazell (FW07B) a Belgičan Christophe D´Ansembourg (FW07C) nedělají Williamsovi v F1-Masters ostudu a pravidelně patří mezi nejrychlejší.