FIA Lurani Trophy 2014
V letech 1958 až 1963 byla Formule Junior jakýmsi předstupněm formule 1 a nahradila v této funkci formule 3 poháněné motocyklovými pětistovkami. Formule Junior se zrodila v hlavě italského hraběte Luraniho a představovala litrové nebo 1,1litrové sériové motory a převodovky ve zmenšených rámech vozů Grand Prix. Během šesti let svého trvání zaznamenala Formule Junior vývoj od žebřinových rámů a motorů vpředu přes prostorové rámy s motorem vzadu, jako měly vozy Cooper, až po skořepinovou konstrukci Lotusu 27. Stovky vozů Formule Junior spolu závodily v USA, v západní či východní Evropě nebo Austrálii.
V těchto formulích začínali slavní jezdci formule 1, jako byli Jim Clark, John Surtees, Jochen Rindt, Mike Spence, Wolfgang von Trips, Gerhard Mitter, Lorenzo Bandini a Giancarlo Baghetti.
Formule Junior byla první formulí obnovenou v závodech historických vozů. Roku 1993 bylo založeno sdružení Formula Junior Historic Racing Association (FJHRA), které od roku 1995 pořádá závody o Luraniho trofej. Pravidelně se konají na slavných okruzích v Evropě, ale také v USA, Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandu. Letos v červenci se tyto formule představí také divákům v Brně.
Třída A; FJ/1-F | do roku 1961 s motorem vpředu, motory Fiat a Lancia |
Třída B1; FJ/1-F | do roku 1961 s motorem vpředu, motory Ford, BMC nebo jiné do 1000 ccm |
Třída B2; FJ/1-F | do roku 1961 s motorem vpředu, motory Ford, BMC nebo jiné do 1100 ccm |
Třída C1; FJ/1-R | do roku 1961 s motorem vzadu do 1000 ccm |
Třída C2; FJ/1-R | do roku 1961 s motorem vzadu do 1100 ccm |
Třída D1; FJ/2 | po roce 1960 motor vpředu nebo vzadu do 1000 ccm, bubnové brzdy |
Třída D2; FJ/2 | po roce 1960 motor vpředu nebo vzadu do 1100 ccm, bubnové brzdy |
Třída E1; FJ/2 | po roce 1960 motor ford vpředu nebo vzadu do 1100 ccm, kotoučové brzdy |
Třída E2; FJ/2 | po roce 1960 s motorem jiným než Ford (BMC, DKW, Fiat) vpředu nebo vzadu do 1100 ccm, kotoučové brzdy |
Race No |
Make |
Year |
Driver |
Nationality |
3 |
Lola Mk 2 |
1960 |
Justin Fleming |
GB |
4 |
Stanguellini FJ |
1959 |
Michael Gans |
USA |
9 |
Lola MK2 |
1960 |
Bob Birrell |
GB |
10 |
Bond FJ |
1959 |
Duncan Rabagliati |
GB |
18 |
U2 Mk 2 |
1960 |
Erik Justesen |
DK |
19 |
Stanguellini FJ |
1960 |
Jan Biekens |
NL |
23 |
Elva 100 |
1959 |
John Arnold |
GB |
25 |
Bond FJ |
1960 |
Andrew Tart |
GB |
30 |
Lotus 18 FJ |
1960 |
Luc Deneve |
B |
33 |
Lotus 22 |
1962 |
Andrea Guarino |
I |
38 |
Kieft FJ |
1960 |
Gil Duffy |
GB |
53 |
Lola Mk5A |
1963 |
Philipp Buhofer |
CH |
54 |
Lotus 22 |
1962 |
John Fyda |
Scottish |
56 |
Lola MK 5 |
1962 |
Joao Paulo Campos Costa |
P |
61 |
Lotus 22 |
1961 |
Andrew Beaumont |
GB |
64 |
Lotus 22 |
1962 |
Iain Rowley |
GB |
66 |
Brabham BT6 |
1963 |
Sharon Adelman |
USA |
69 |
Tecno F3 |
1968 |
Simone Tacconi |
I |
72 |
Brabham BT2 |
1962 |
John Dowson |
GB |
73 |
Lotus 20/22 |
1961 |
Larry Kinch |
C |
78 |
Lotus 20/22 |
1962 |
Peter Waefler |
CH |
79 |
Lotus 27 |
1963 |
Urs Eberhardt |
CH |
81 |
Lotus 20 |
1961 |
Steve Futter |
GB |
83 |
Lotus 22 |
1962 |
Martin Walford |
GB |
88 |
Lotus 18 FJ |
1960 |
Kim Shearn |
AUS |
89 |
Lotus 20B |
1961 |
Mark Pangborn |
GB |
91 |
Brabham BT6 |
1963 |
Jonathon Hughes |
GB |
96 |
Cooper T65 |
1963 |
Malcolm Wishart |
Ecosse |
110 |
Cooper T52 |
1960 |
Gregory Thornton |
GB |
170 |
Lotus 22 |
1962 |
Anthony Nobles |
USA |
991 |
Brabham BT6 |
1963 |
Pierre Tonetti |
I |