Sdružení historických vozů Grand Prix – HGPCA 2014
Závody automobilů ze Sdružení historických vozů Grand Prix vás přenesou do dávných dnů, kdy vzhled závodních vozů určovala národní hrdost a nikoli barvy sponzorské smlouvy na desítky či stovky milionů. Závodní vozy Grand Prix, které znáte ze zažloutlých fotografií, nyní máte možnost vidět v akci – Alfa Romeo, BRM, Cooper, ERA, Ferrari, Lotus, Maserati, Talbot a mnohé další. Od roku 1979 se členové spolku snaží zachovat odkaz těchto silných závodních vozů a jejich odvážných jezdců, kteří vytvářeli historii automobilových závodů na té nejvyšší úrovni v dobách, kdy se stále ještě jednalo o ryzí sport a ne o komerční cirkus.
Závody historických vozů Grand Prix postihují pět desetiletí velkolepého soupeření techniky od dvousedadlových vozů Bugatti z let dvacátých po vytříbené 1,5litrové „doutníky“ z let 1961 až 1965. Znovu se při nich opakují bitvy mezi přeplňovanými a nepřeplňovanými automobily z počátků světového šampionátu Formule 1 v roce 1950 a následující éry 2,5litrových vozů, během které se objevily automobily s motorem vzadu (průkopníkem byly již před válkou vozy Auto-Union).
Každé z těchto období je již několik let připomínáno na nejslavnějších okruzích Velké Británie a kontinentální Evropy působivým startovním polem automobilů vyrobených před rokem 1961 nebo 1965. Tento rok se mezi tradiční pořadatele závodů historických vozů Grand Prix se zařadil i obnovený Český Autoklub pro Moravu a Slezsko ve spolupráci s Automotodromem Brno.
Jako mávnutím kouzelného proutku se přenesete do časů, kdy závodním okruhům kralovaly italská červená, britská zelená a francouzská modrá. Milovníci automobilových závodů mohou znovu cítit tu podivuhodnou směs pachů, hluku a nadšení spojených se zlatou érou motoristického sportu. Bitvy kolo na kolo, zatáčky projížděné řízeným smykem všech kol, občasné hodiny, to vše z těchto závodů dělá neopakovatelný zážitek. Přijďte se podívat!
Automobily závodící v HGPCA musí být typem, který se závodů Grand Prix účastnil před 31. prosincem 1965 a spadá do některé z následujících tříd:
Automobily s motorem vpředu
třída 1 | automobily Grand Prix z let 1925–1934 na 18″ nebo 19″ kolech |
třída 2 | automobily Grand Prix z let 1935–1951 na 18″ nebo 19″ kolech (u menších kol musí být prokázáno jejich používání v uvedeném období) |
třída 3 | automobily typu voiturette do 1,5 litru vyrobené před rokem 1939 na 16″ kolech |
třída 4 | automobily Grand Prix a voiturete z let 1930–1951 nad 1,5 litru na 16″ kolech |
třída 5 | automobily Grand Prix z let 1952/53 s objemem motoru 2 litry |
třída 6 | automobily Grand Prix z let 1954–1958 na 16″ kolech |
třída 7a | před rokem 1961 postavené automobily Grand Prix s motorem vpředu na 15″ kolech |
třída 8 | před rokem 1961 postavené automobily pro závody v Tasmánské sérii (Austrálie a Nový Zéland) nebo na Indianapolis |
Automobily s motorem vzadu
třída 7b* | před rokem 1961 postavené automobily Grand Prix na 15″ kolech |
třída 7c** | před rokem 1961 postavené automobily Formule 2 do objemu 1,5 litru |
třída 9 | před rokem 1961 postavené automobily Grand Prix/Formule 2 do objemu 2 litry |
třída 10 | před rokem 1966 postavené vozy Formule 1 s čtyřválcovým motorem o objemu 1,5 litru a vozy Formule 2 z let 1964/65 s objemem motoru do 1000 ccm |
třída 11 | před rokem 1966 postavené vozy Formule 1 s víceválcovým motorem o objemu 1,5 litru |
třída 12 | před rokem 1966 postavené vozy pro Tasmánskou sérii a čtyřválce Formule Intercontinental s objemem do 2.7 litru |
* třída 7b – vozy s objemem motoru nad 2 litry startují společně s třídou 12
** třída 7c – 1,5 litrové vozy Formule 2 mohou startovat společně s automobily s motorem vpředu
Všechny automobily musí mít pneumatiky odpovídající době, ve které závodily.
Race No |
Make |
Year |
ccm |
Driver |
Nationality |
5 |
Cisitalia D46 |
1946 |
1098 |
Richard Pilkington |
GB |
6 |
Maserati 6CM |
1938 |
1492s |
Sean Danaher |
GB |
12 |
Connaught A4 |
1952 |
1960 |
David Wenman |
GB |
16 |
Aston Martin DBR4 |
1959 |
2992 |
Marc Valvekens |
B |
19 |
Cooper-Bristol Mk 2 3/53 |
1953 |
1971 |
Paul Grant |
GB |
21 |
Alta F2 |
1952 |
1980 |
Ian Nuthall |
GB |
28 |
Maserati 250F-2522/23/26 |
1956 |
2500 |
Graham Adelman |
USA |
31 |
Maserati 250F-2501/2523 |
1954 |
2500 |
Guillermo Fierro |
E |
34 |
Cooper T43 |
1957 |
1460 |
John Bussey |
GB |
36 |
ERA R9B |
1936 |
1484s |
Heinz Bachmann |
CH |
41 |
Cooper T41 |
1956 |
1460 |
Brian Maile |
GB |
43 |
Cooper T43 |
1957 |
1500 |
Clive Wilson |
GB |
44 |
Ferrari 500/625 |
1952/54 |
2996 |
Alexander Boswell |
GB |
45 |
Cooper T45 |
1957 |
1475 |
Scotty Taylor |
AUS |
248 |
Maserati 250F-CM5 |
1957 |
2500 |
Klaus Lehr |
D |
|
|
|
|
|
|
HGPCA Race for Pre 1966 Grand Prix Cars |
|||||
Race No |
Make |
Year |
ccm |
Driver |
Nationality |
2 |
Cooper T45/51 |
1958 |
2495 |
Jolley Rod |
GB |
4 |
Lotus 24 |
1962 |
1500 |
Beaumont Andrew |
GB |
10 |
Cooper T53 |
1960 |
2700 |
Taylor Scotty |
AUS |
14 |
Cooper T43 |
1957 |
1960 |
Cook Malcolm |
GB |
20 |
Lotus 18 912 |
1960 |
1500 |
Bond Stephen |
GB |
22 |
Lotus 18/21 P1 |
1961 |
2500 |
Horsman Peter |
GB |
27 |
Cooper Maserati T51 |
1959 |
1914 |
Hart (Chris Wilson) Steve |
GB |
29 |
Cooper T51 |
1959 |
2500 |
Griffiths (John Bond-Smith) Miles |
GB |
30 |
Brabham BT14 |
1965 |
1498 |
Newman Rodger |
GB |
31 |
LDS 3 |
1961 |
1487 |
Beaumont Andrew |
GB |
33 |
Lotus 18 370 |
1960 |
2495 |
Guarino Andrea |
I |
37 |
Heron F1 |
1960 |
1488 |
Perk Eddy |
NL |
47 |
Cooper T45 |
1958 |
1960 |
Jolliffe Brian |
GB |
50 |
Lotus 24 |
1962 |
1500 |
Studer Peter |
CH |
53 |
Lotus 18 |
1961 |
1500 |
Taylor Scotty |
AUS |
66 |
Cooper T66 |
1963 |
1495 |
Hoole Sidney |
GB |
71 |
Cooper T71/73 24 |
1964 |
1498 |
Baillie Alan |
GB |
72 |
Lotus 32 |
1964 |
998 |
Kinch Larry |
GB |