The International Association For Owners And Drivers Of Historic Grand Prix Cars

Sdružení historických vozů Grand Prix – HGPCA

Závody automobilů ze Sdružení historických vozů Grand Prix vás přenesou do dávných dnů, kdy vzhled závodních vozů určovala národní hrdost a nikoli barvy sponzorské smlouvy na desítky či stovky milionů. Závodní vozy Grand Prix, které znáte ze zažloutlých fotografií, nyní máte možnost vidět v akci – Alfa Romeo, BRM, Cooper, ERA, Ferrari, Lotus, Maserati, Talbot a mnohé další. Od roku 1979 se členové spolku snaží zachovat odkaz těchto silných závodních vozů a jejich odvážných jezdců, kteří vytvářeli historii automobilových závodů na té nejvyšší úrovni v dobách, kdy se stále ještě jednalo o ryzí sport a ne o komerční cirkus.
Závody historických vozů Grand Prix postihují pět desetiletí velkolepého soupeření techniky od dvousedadlových vozů Bugatti z let dvacátých po vytříbené 1,5litrové „doutníky“ z let 1961 až 1965. Znovu se při nich opakují bitvy mezi přeplňovanými a nepřeplňovanými automobily z počátků světového šampionátu Formule 1 v roce 1950 a následující éry 2,5litrových vozů, během které se objevily automobily s motorem vzadu (průkopníkem byly již před válkou vozy Auto-Union).
Každé z těchto období je již několik let připomínáno na nejslavnějších okruzích Velké Británie a kontinentální Evropy působivým startovním polem automobilů vyrobených před rokem 1961 nebo 1965.
Jako mávnutím kouzelného proutku se přenesete do časů, kdy závodním okruhům kralovaly italská červená, britská zelená a francouzská modrá. Milovníci automobilových závodů mohou znovu cítit tu podivuhodnou směs pachů, hluku a nadšení spojených se zlatou érou motoristického sportu. Bitvy kolo na kolo, zatáčky projížděné řízeným smykem všech kol, občasné hodiny, to vše z těchto závodů dělá neopakovatelný zážitek. Přijďte se podívat!

Oficiální web: Welcome to the HGPCA

Sobota 13.7.2024

09.25–09.45 HGPCA – auta s motorem vpředu do roku 1961 kvalifikace 20 min
13.00–13.20 HGPCA – auta s motorem vzadu do roku 1966 kvalifikace 20 min
16.15–16.35 HGPCA – auta s motorem vpředu do roku 1961 závod 1 20 min
18.25–18.45 HGPCA – auta s motorem vzadu do roku 1966 závod 1 20 min
       

Neděle 14.7.2024

13.30–13.50 HGPCA – auta s motorem vpředu do roku 1961 závod 2 20 min
16.25–16.45 HGPCA – auta s motorem vzadu do roku 1966 závod 2 20 min

Auta s motorem vpředu do roku 1961

St. číslo Vozidlo Rok výroby Řidič Národnost Objem
3 Maserati 250F Piccolo 1958 Josef Otto Rettenmaier German 2493
4 Maserati 250F 1954 Rebeca Rettenmaier German 2500
5 Alfa Romeo P3 1934 Stephan Rettenmaier German 2992
18 Maserati 6CM 1938 Markus Neisius German 1500
19 Cooper Bristol Mk 2 1953 Paul Grant British/Belgian 1971
21 Cooper Bristol MkII 1953 Ian Nuthall British 1971
27 Maserati A6GCM 1953 Klara Rettenmaier German 2500
32 Cooper Bristol T23 1953 Guy Plante British 1971
34 Maserati 250F 1955 John Spiers British 2494
248 Maserati 250F 1957 Klaus Lehr German 2500
           

Auta s motorem vzadu do roku 1966

St. číslo Vozidlo Rok výroby Řidič Národnost Objem
7 Cooper T53 Low Line 1961 Nick Topliss British 2498
101 Cooper T51 1960 Tom Dark British 2500
10 Cooper T53 1960 Will Nuthall British 2495
12 Cooper T53 1960 Rudi Friedrichs German 2462
22 Lotus 24 1962 Stephan Jöbstl Austrian 1494
24 Cooper T51 1959 Ingo Strolz Austrian 2495
45 Cooper T45 1958 Hans Ciers Belgian 1500
50 BRM P261-2 1964 Philipp Buhofer Swiss 1498
53 Cooper T53 1960 Justin Maeers English 2751
75 Lotus 21 1961 Alex Morton British 1498
87 Cooper T53 1960 Tony Lees British 2495
92 Cooper T45 1958 Stephen Banham British 1475
122 Lotus 18/21 1961 Peter Horsman British 2500

F1 pro vozy postavené do roku 1966 na Brno-Revivalu: Otec a syn Cooperové by měli radost

Text a foto: Roman Klemm

Charles a jeho syn John Cooperovi platili za průkopníky stavby monopostů s motorem vzadu. Tituly mistra světa Jacka Brabhama a špičkové výsledky mladého Bruceho McLarena jim daly koncem 50. let za pravdu a tak brzy jejich řešení kopírovala celá konkurence F1.
V poli Formule 1 HGPCA pro vozy postavené do roku 1966 konstrukce Cooperů při Brněnském Revivalu kralovaly. Jak do počtu, tak i ve výsledkových listinách.

Kvalifikace: Úspěch pro barvy BRP-Yeoman Racingu
O tom, že se na pole-position postaví jeden z Cooperů, nikdy nebylo pochyb. Že nejrychlejší kvalifikaci zajel Tom Dark na jediném z anglických vozů, který nenastoupil v továrních barvách, ovšem bylo malou senzací. Darkův starší T51 lakovaný “Vomit-Greenem” týmu otce Stirlinga Mosse, BRP-Yeoman-Credit Racing, byl časem 2:21,733s o 36 tisícin rychlejší, než první z typů T53 v klasickém “British-Racing-Greenu” s Cooperovými tradičními bílými pruhy. Za Darkem se seřadili Rudi Friedrichs, Will Nutthall a Justin Maeers na novějších typech Cooper T53. Na konkurenci zbyla jen třetí startovní řada: obsadili ji Lotus 18 Petera Horsmana a elegantní BRM P261 Philippa Buhofera.

Sobotní závod: Proč mařit podniky veteránů moderními tresty?
Z prvního kola pěkného závodu se jako lídr vrátil Rudi Friedrichs před Justinem Maeersem. Němec byl výborně naladěn a brzy si na Brita vyjezdil 4sekundový náskok. Za ním si ovšem Maeers, Nutthall a Dark nedarovali ani centimetr. S dalším odstupem následoval osamělý BRM Buhofera. Friedrichs projel cílem zaslouženě jako první – tam na něj ale čekalo nemilé překvapení: za předčasný start inkasoval společně s Darkem penalizaci, která ho o krásnou brněnskou trofej „Mistra Kladívka“ připravila. Z té se mohl radovat Will Nutthall…

Výsledek sobota:
1. Will Nutthall, Cooper T53
2. Justin Maeers, Cooper T53
3. Rudi Friedrichs, Cooper T53
4. Tom Dark, Cooper T51
5. Phillipp Buhpofer, BRM P261
6. Nick Topliss, Cooper T52
7. Ingo Strolz, Cooper T51
8. Stephen Banham, Cooper T45
9. Stephan Joebstl, Lotus 24
10. Tony Lees, Cooper T53

Nedělní závod: Napínavá podívaná…
Vozy F1 z éry do roku 1966 překvapily početné publikum také v neděli velmi zajímavým závodem. Honička čtyř nejrychlejších Cooperů byla možná tou sportovně nejnapínavější podívanou Brněnského Revivalu 2024 vůbec. Z nejlepší startovní pozice směl vyrazit Will Nutthall před Justinem Maeersem a Rudi Friedrichsem. Po prvním kole ovšem vedl Maeers před Friedrichsem, Nutthallem a bojovně naladěným Tomem Darkem. Tato čtveřice zůstala první polovinu závodu pohromadě a nic si nedarovala. Ve druhé části se vytvořily dvě bojové dvojice: Nutthall se opět prodral kupředu a přel se o vítězství s Maeersem, dvě až tři sekundy za nimi se o třetí místo přetahovali Friedrichs s Darkem. Teprve závěrem „byly kostky vrženy“: Vepředu se prosadil Nutthall, za ním dojel Maeers a Friedrichs bral po Darkově chybičce třetí místo. Čtvrtý dojel Peter Horsman na Lotusu 18.

Výsledek neděle:
1. Will Nutthall, Cooper T53
2. Justin Maeers, Cooper T53
3. Rudi Friedrichs, Cooper T53
4. Peter Horsman, Lotus 18
5. Tom Dark, Cooper T51
6. Nick Topliss, Cooper T52
7. Ingo Strolz, Cooper T51
8. Stephen Banham, Cooper T45

Fotogalerie z Brno Grand Prix Revivalu z roku 2024