Copersucar-Ford F5A
Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně
Text a foto: Roman Klemm
Když se koncem roku 1975 světem rozletěla zpráva, že 2násobný šampion Emerson Fittipaldi opouští špičkovou stáj McLaren a bude jezdit za tým bratra Wilsona jménem Copersucar, nechtěli tomu někteří pozorovatelé ani věřit. Ti, kteří tento tah považovali za ohromnou hloupost a mrhání Brazilcovým talentem bohužel měli mít pravdu. Celobrazilský projekt Copersucar-Fittipaldi během své ani ne desetileté existence spotřeboval mnoho lidí, peněz, nadějí, času a talentu, aniž by vedl k adekvátnímu úspěchu.
Pokud se úspěchy dostavily, tak to bylo roku 1978 s vozem Copersucar-Ford F5A. Vůz doprovázel v mnohém ohledu jakýsi pokus o nový start stáje, která poprvé nastoupila pod přihláškou „Fittipaldi Automotive“. Nakreslil ho jeden „z otců“ Chapmanova zázračného Lotusu 78, Ralph Bellamy a jednalo se o první Copersucar, který nevznikl v Brazílii, ale v Anglii. Bratry za to opustil charismatický manažer Jo Ramirez. Ale zpět k vozu: Bellamy sice použil skořepiny Mk F5, jinak se ale jednalo o zcela nový monopost. F5A měl nové závěsy a široké bočnice, které Angličan kupodivu nevybavil profily křídla á-la Lotus 78! Copersucar F5A tedy nebyl wing-carem, i když tak se svou novou karosérií vypadal a měl dle tehdejší módy chladič oleje v přídi. Na penězích organizaci nechybělo, potravinářský koncern Copersucar dotoval brášky tehdy neuvěřitelnou sumou 4,3 milionů dolarů.
Začátek sezony 1978 se v ohledu na dosavadní výsledky vydařil senzačně dobře. První závod v Argentickém vedru nováček dokončil jako 9. a co se pak dělo 29. ledna doma na okruhu Jacarepágua u Ria nemělo v historii Fittipaldiho týmu obdoby. Národní hrdina Emerson se kvalifikoval senzačně jako 7. a v neděli následovalo stupňování „brazilského blaha“. Emerson úspěšně předjížděl soupeře za sopupeřem a v cíli byl pouhých 49 sekund za Reutemnanovým Ferrari jako druhý! Desetitisíce fandů slavilo „svůj“ vůz, který měl Emersona konečně dovést tam, kam patřil: ke třetímu titulu.
Nutno připustit, že F5A takovou show už nikdy nedokázal opakovat. Až od poloviny sezony dokázal znovu pravidelně bodovat, z toho nejlépe jako 4. v Německu a Rakousku. Emerson zakončil šampionát se ziskem 17 bodů jako 10.
V sezoně 1979 se nový radikální F6 předvedl jako beznadějný propadák a tak musel Emerson často dále používat spolehlivý F5A. Na bodech skončil jen jedinkrát, na úvod roku v Argentině. Do své poslední Grand Prix vyrazil Copersucar-Ford F5A naposledy v polovině července. V Silverstone tehdy kvůli defektu motoru nedojel do cíle.
V historických závodech tuto „brazilskou perlu F1“ v posledních letech úspěšně nasazují Max Hilliard a Miles Griffiths.