Hartmann Typ 2/0007 Formel Junior
Text a foto: Roman Klemm
Nápad pro motorsport nadšeného Hraběte Luraniho ohledně zavedení jednoduché a tím dostupné třídy monpostů (Formule Junior), měl v první řadě sloužit objevení nových italských talentů. Na přelomu 50. a 60. let se tato třída ale rozmohla po celé Evropě. V Německu to byli Krásno Lipský rodák Gerhard Mitter a Alfred Hartmann z Bavorska, kdo se do konstrukce a stavby takových monopostů pustili.
Bavorští pamětníci jsou na vozy, které vznikaly v Hartmanově dílně mezi letoviskem Berchteshgaden a jezerem Königsee zvláště hrdí. Vybaveni 3válcovým dvoutaktem DKW o výkonu kolem 85 koní sváděly zvláště „tovární jezdec“ Heinrich Maltz a populární Eberhard Mahle velké duely s Mitterovými konstrukcemi a s vozy ze zahraničí. Díky majiteli jednoho z nich, Joachimovi Althammerovi jsem si mohl takový vůz nedaleko Salzburgu vyzkoušet.
Jednoduchý rám vozu s motorem vepředu je „potažen“ hlinikovou nelakovanou karosérií. Opticky se Typ 2 pozitivně liší od svého předchůdce „Typu 1“ nižší přídí. Hartmann toho docílil zabudováním převodovky před motorem. Palivová nádrž se nachází bezprostředně za zády jezdce – tvar vozu je pro svou dobu naprosto klasický – připomíná malé Maserati 250F. Vstup do velkoryse řešeného kopitu je neproblematický, překvapí ale obrovský volant. Jezdec sedí téměř vzpřímeně a lehce rozkročmo, protože před ním umístěný motor nabízí jen mílo místa pro nohy.
Hartmann měl mnoho zákazníků, mezi nimi i Jugoslávského vůdce Josipe Tita. Tomu roku 1961 tři tyto vozy prodal. Po půl století se pak fragmenty šasi čísla 0007 stěhovaly zpět pod Alpy, tam kde vzniklo. Althammerovi se podařilo re-mobilizovat Hartmannovy tehdejší mechaniky, kteří vůz stavěli a tito senioři ho uvedli opět do bezvadného stavu.