Kluby na Brno Grand Prix Revival
Na Brno Grand Prix Revival se chystá nejhezčí a nejkomplexnější klubová výstava historických a klasických aut do roku výroby 1990. Účastníci klubové zóny budou moci jako jediní, kromě závodních sérií, být na okruhu i v pátek, kdy bude pro veřejnost ještě zavřeno. Kluby budou mít k dispozici bezpečný výstavní prostor přímo v paddocku Masarykova okruhu a vlastní „společenský“ prostor i prostor pro stany. Během celého víkendu budou mít závodní a historické vozy splňující specifické podmínky možnost čtyř volných jízd po trati.
Po vzoru velkých motoristických akcí, jako je Le Mans Classic, se do přípravy pustili Ondřej Hrůza a Karel Kostroň. Položil jsem jim jednoduchou otázku. Co vás dva přimělo pustit se do pořádání klubové výstavy na Revivalu? A zde jsou odpovědi.
Ondra: Tady Karel to řekl jako první. Z Brna postupně zmizely všechny závody jako MotoGP, Ferrari Challenge a další, na které se lidi chodili dívat. Vzhledem k situaci na výstavišti by letos nebyl ani Revival a z tradičního města motorsportu by se ten motorsport úplně vytratil. Nějaký motokros ve Vranově nebo mistrovství světa motorových člunů v Jedovnicích nelze počítat.
Karel dal dohromady skupinu lidí, kterým to nebylo jedno a začali přemýšlet, co s tím. Myšlenka uspořádat k výročí Masarykova okruhu závody na staré trati se ukázala jako neřešitelná. Byl to krásný sen, ale zjistili jsme, že těch proti je tolik, že se do toho nikomu nechce. Druhý nápad byl využít brněnský velodrom na stíhací závod historických vozidel. To by mohla být pěkná akce. Jenže do toho vstoupil Karel Kupka, že se Revival vrací na brněnský okruh.
Mně osobně všechno došlo při návštěvě Le Mans Classic, kde jsem pochopil, že jde věci udělat úplně jinak. Člověk tam uvidí věci, které znal jen z obrázků. S tím, co lidi z ČAMSu zařídili, všechny ty závodní série, si můžeme říct, že takové Le Mans Classic můžeme zažít v Brně a za úplně jiné peníze. Navíc se nekonají podobné akce ani v okolních zemích, a tak se z Revivalu stává velmi atraktivní podnik nejen pro nás, ale i pro nadšence z okolních států. Myslím, že to může oživit vnímání motorsportu, možná že za pár let to už nepůjde.
Prostě chceme, aby to bylo dobrý. Lidi, kteří se o prezentace klubů starají, to dělají jen z nadšení, bez jakéhokoli nároku na nějaký honorář. Přitom je to obrovský kus práce to uspořádat. A chceš, aby ty lidi přišli a bylo to velký.
Karel: Já bych nerad vystupoval jako nějaká hlavní osobnost. Důležitá postava je Karel Kupka. První ročník Revivalu jsme propásli, protože jsme zrovna jeli na Le Mans Classic. Bylo to ve stejném termínu a strašně nás mrzelo, že nám to nevyšlo. Když jsem asi před osmnácti lety vstoupil do veterán klubu, Fordever klub už nějakou dobu fungoval. V té době měla většina mých kamarádů z těch „loukoťáků“ srandu a oni zase nebrali vážně nás. Na první schůzi veterán klubu jsem měl něco o sobě povědět. Tak jsem spustil, ale poslouchalo jen pár lidí a ostatní si začali povídat. Karel je okřikl, ať jsou zticha a poslouchají, co dělá mladá generace. To bylo pro mě důležité, protože mě poprvé někdo nesrážel, že se zajímám o mladý auta a co tam vůbec lezu. A já chci, aby tenhle Karel a lidi kolem něj takové akce připravovali, aby je bavilo to dělat. Protože já chci na takové akce jezdit. Chci mít důvod ty starý vergly udržovat při životě.
Velice si vážím toho, že můžu uzavírat trať na závodech Brno–Soběšice. To je fantastická akce s obrovskou historií. Na Revivalech pořádaných na výstavišti jsme si užívali tu družnou atmosféru, byli jsme tam se všemi, uprostřed města, bylo to fantastický. Ale člověk si nezajezdil. Auto tam dostávalo dost zabrat. Když jsem se od Karla Kupky dozvěděl, že už v tom nechce pokračovat, protože mu spousta lidí hází klacky pod nohy, uvědomil jsem si, že musíme něco udělat. Do toho proběhly pozitivní změny na brněnském okruhu a plni dojmů z Le Mans Classic jsme si řekli, že tohle je ono.
Ondra: Zájem o ten nápad je. Ukazuje se, že když to lidi nemusí sami organizovat a dostanou to jako na talíři, tak zájem je. Zajímavé je, že první reakce na nějaké základní informace, které jsme o té akci vypustili, jsou „to jako fakt?“. Lidi tomu nechtějí věřit, že by se něco takového mohlo u nás podařit. Šíří se to po sociálních sítích a lidi postupně chápou, že tady uvidí něco, co ještě naživo neviděli. A mají to pod nosem, na Masarykově okruhu.
Karel: Tímhle způsobem zorganizované klubové stání s možností svézt se na závodním okruhu nebo tam jenom být, je další rozměr, jaký Revival dostane. Na tolikrát vzpomínaném Le Mans Classic samozřejmě po trati jezdí závodní auta a člověk může být přímo u toho, jak to chodí v paddocku. Samostatná kapitola jsou kempy plné historických automobilů, kde to žije. Vlastně by člověk z toho kempu ani nemusel odejít a odjížděl by plný zážitků. Pak jsou tam různé atrakce jako střelnice, kolotoč, a dokonce i taneční kurzy a v neposlední řadě výstava klubů. Dáme do toho svou práci. Pár kluků z Fordever klubu to odpracuje a důvod je dostat tuhle klubovou dimenzi na Revival, abychom si na závěr mohli říct, že má smysl to zopakovat.
Ondra: Naší snahou je pozvat všechny aktivní kluby. Cílem ale není zaplnit nějakou plochu. Jde nám o kvalitu. Vystaveny by měly být sportovní a závodní vozy. Když má někdo v garáži rallyový Ford Escort, se kterým jezdil táta nebo dědeček, tak by bylo fajn ho na tuhle akci dostat. Máme takový strop 25 klubů, které jsme schopni tam dostat, ale když jich bude patnáct, budeme si říkat, že se nám ten ročník povedl. Uvidíme, kdo se přihlásí, protože jako jeden z prvních zareagoval klub ze Slovenska, kterému jsme žádnou informaci neposlali.
Karel: Asi by bylo dobré zdůraznit, že za splnění určitých podmínek se účastníci té klubové výstavy můžou svézt na okruhu, a ne jednou, ale čtyřikrát. To je hodně nadstandardní v porovnání s jinými akcemi ve světě. V Le Mans můžeš jet jen v sobotu dopoledne 1,5 kola za v přepočtu asi 5 tisíc korun. Těmi podmínkami myslím například čtyřbodové pásy, vypínač elektriky, hasicí přístroj a důrazně doporučen je závodní overal.
Ondra: Revival je akce veliká a je to motorsport, který mě baví. Bude to akce pro mladé kluky, kteří si doma tuní auta a potřebují něco z té historie vidět naživo. Stejně tak šance pro všechny, co se na takové závody mohli dívat jen v televizi. Pro mě je to motoristická akce číslo jedna téhle sezóny. Všichni, kdo mají motorsport rádi, tam prostě musí být.
Karel: Stará auta a motorky na závodní okruh patří. Je to na každém okruhu od Monzy, přes Le Mans, Spa, Nürburgring až po Hungaroring, tak není důvod, proč by neměla mít úspěch v Brně.
Pro Motor Journal zapsal Jiří Mewald
Foto: Fordever klub, Peter Auto