Legendární ERA R9B

bgp2014era0039

 

Raymond Mays, princ Bira, Peter Whitehead, Earl Howe a především Richard Seaman ve třicátých letech proslavili značku ERA mnoha vítězstvími na slavných evropských okruzích včetně Masarykova okruhu v Brně. Jeden ze 13 vyrobených závodních vozů ERA typ B bude ve dnech 4. až 6. července startovat na Brno Grand Prix Revival.

bgp2014era0034

English Racing Automobiles Limited byla založena 6. listopadu 1933. Jejím cílem bylo vyrábět a provozovat tým jednosedadlových závodních vozů schopných udržet prestiž Británie na evropských závodních tratích. Z dnešního pohledu se takový důvod zdá lehce nadnesený, ale na počátku třicátých let takto zapůsobila kombinace extrémního patriotismu a rozčarování z dosud dosahovaných výsledků. Patrony nové firmy se stali bohatí britští motorističtí nadšenci, kteří si nemohli koupit konkurenceschopný britský závodní vůz se kterým by mohli uspět v mezinárodních závodech.

bgp2014era0035

V dubnu 1934 byl dokončen první pojízdný podvozek. Šestiválcový motor Riley, pro který Murray Jamieson vyrobil 100mm dmychadlo typu Roots, byl před vlastní montáží testován v továrně Riley v Coventry. První slavné vítězství s vozem R1 získal Mays 6. října 1934 na okruhu v Doningtonu při závodu na 100 mil o cenu lorda Nuffielda. ERA prokázala své kvality – spolehlivost a rychlost, kterou její tvůrci očekávali.

bgp2014era0029

Magazín ‘The Light Car’ pak v čísle z 2. listopadu uveřejnil informaci, že “bude vyroben omezený počet vozů E.R.A. pro zákazníky, kteří vědí jak s vozem tohoto typu zacházet a závodit s ním“. Ceny byly stanoveny na 1500 liber za vůz s motorem 1100cc, 1700 liber za 1500cc a 1850 liber za dvoulitr. Prvním kupcem byl Jihoafričan Pat Fairfield a krátce po něm Richard John Beattie-Seaman – legendární Dick Seaman – který se stal nejlepším britským jezdcem té doby a s vozy ERA vyhrával až do té doby než se stal továrním jezdcem firmy Mercedes-Benz.

bgp2014era0031

Pro Richarda Seamana byl také roku 1935 vyroben nový vůz označený jako typ B se kterým slavný jezdec mimo jiné zvítězil 29. září na Masarykově okruhu. Postupně bylo vyrobeno dalších 13 vozů ERA typ B s výrobními čísly R1B až R14B, přičemž číslo třináct nebylo z pověrčivosti použito.

bgp2014era0030

V roce 1936 tak byl postaven vůz ERA R9B. Jejím prvním majitelem byl Denis Scribbans, povoláním obchodník s cennými papíry, ale ve volném čase zanícený amatérský závodník. Jeho nejlepším výsledkem bylo osmé místo v závodě Mountain Championship na Brooklands v říjnu 1936. Zaznamenání hodný úspěch vůz zažil až ve vlastníctví dalšího závodícího gentlemana R. E. Ansella, který s erou dojel na celkovém třináctém místě ve Velké ceně Švýcarska roku 1939. Jeho bratr Geoffrey E. Ansell s tímto vozem havaroval v Velké ceně Británie roku 1948.

bgp2014era0036

ERA R9B závodila pravidelně až do roku 1999, kdy s ní tehdejší majitel havaroval v Imole a vůz značně poškodil. Po náročné opravě u firmy Hawker Restorations se ERA R9B opět objevuje na závodních tratích. Hned v roce 2000 s ní John Ure vyhrál v Monaku, o rok později Goodwood Trophy, Nuffield Trophy na okruhu Cadwell Park a Hawthorne trophy v Silverstone. Další rok následovalo vítězství v Patrick Lindsay Race na okruhu v Silverstone, British Empire trophy v Donningtonu…. a ve dnech 4. až 6. července bude tento výborný závodní vůz startovat na Brno Grand Prix Revival.

 

[nggallery id=17]

Podobné příspěvky