Theodore-Ford N183
Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně: Theodore-Ford N183
Text a foto: Roman Klemm
Angličan Morris (Mo) Nunn se s vlastní konstrukcí do F1 poprvé odvážil roku 1973. Jeho značka Ensign se bohužel většinou pohybovala na finančním minimu a tak se po 10 letech rohodl k užší kooperaci se svým sponzorem, milionářem Teddy Yipem z Hong Kongu. Ensign N183, který namaloval Nigel Bennett se proto roku 1983 jmenoval „Theodore“. Tým si mohl dovolit dva jezdce: V Brně dobře známou hvězdu motocyklů Johnnyho Cecotta, který ve Formuli 1 debutoval a Nunnova jezdce z roku 1982, nadaného Roberta Guerrera. Jak Venezuelan, tak i Kolumbijec jistě byli piloti extratřídy – vozu, týmu, Nunnovi a i Yipovi ovšem během sezony rychle začal docházet dech. Theodore N183, který byl v zásadě modifikovaným Benettovým Ensignem N181 (za použití částí z karbonu), dovezl Cecotta ve druhém podniku roku v Long Beach na bodované 6. místo. O něco později s ním dojel hostující Brian Henton v nemistrovském podniku v Brands Hatchi čtvrtý. Podobný „coup“ se ale anglo-čínské kooperativě již zopakovat nepodařilo. Naopak. Vůz trpěl nespolehlivostí a nedostatečným vývojem. Guerrero dojel do cíle za celý rok jen pětkrát, Cecotto šestkrát. Několikrát ztroskotali již v kvalifikaci. Znechucený Cecotto opustil stáj dva závody před koncem sezony, do posledního podniku v Kyalami nenastoupil tým Ensign-Theodore vůbec.
Až na Cecotta (roku 1984 startoval za Toleman) byl rok 1983 pro všechny zúčastěné tečkou za kapitolou F1. Jak Yip, tak i Nunn a Guerrero šli hledat štěstí do USA a seriálu CART. V Britově a Kolumbijcově případě velmi úspěšně…