Tyrrell-Ford P34 – foto: Roman Klemm

Tyrrell-Ford P34

Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně: Tyrrell-Ford P34

Text a foto: Roman Klemm

Označit „šestikolku-Project34“ jako jednu z největších senzací dějin Formule 1 jistě není přeháňkou. Když Ken Tyrrell koncem roku 1975 tuto nevídanou konstrukci Dereka Gardnera představil, myslela si většina pozorovatelů, že se jedná jen o propagační žertík: To auto mělo ŠEST kol! „Dřevorubec“ ale nežertoval. Ve vší tichosti za podpory olejárny Elf a gumárny Good Year vyvinutý a postavený vůz byl poprvé naostro nasazen 2. května 1976 v Jaramě, kde ho Patrick Depailler kvalifikoval pro 3. startovní pozici. O dva týdny později s P34 dojel v Zolderu Jody Scheckter poprvé pro body (4.), koncem května porazil Depaillera a Schecktera v Monaku již jen Niki Lauda (Ferrari) a pamětihodného 13. června 1976 tento „žertík“ Tyrrell-Ford P34 vyhrál s Jody Scheckterem v Andrerstorpu Velkou cenu Švédska. Povedená konstrukce byla – až na ona čtyři prťavá kolečka vepředu – v zásadě ryzím zástupcem zaběhlé „stavebnicové“ britské filosofie „vlastní šasi + motor Cosworth + převodovka Hewland“. Toho roku ještě sedmkrát stačila na umístění mezi prvními třemi a Team Tyrrell skončil za Ferrari a McLarenem 3. v hodnocení konstruktérů.
Ken Tyrrell byl Gardnerovým konceptem nadšen a za pravdu mu dávala skutečnost, že se i další týmy začaly řešením více kol zabývat. Čáru přes rozpočet mu ale udělal začátek gumárenské války mezi Good Yearem a Michelinem. Američané již neměli kapacity na vývoj zvláštních malých pneumatik, P34 ztrácel roku 1977 na konkurenceschopnosti a Tyrrell se od roku 1978 musel vrátit k normálnímu pojetí čtyř kol.
Senzačně restaurovaný Tyrrell-Ford P34 předvede v Brně Američan Jonathan Holtzman.

Podobné příspěvky