Zbraslav–Jíloviště udělala tečku za novým šampionátem
Dvaapadesátý ročník legendárního závodu Zbraslav – Jíloviště, který se v současnosti koná jako jízda do vrchu historických vozidel, se konal v sobotu 7. září 2019. I přes nepřízeň počasí se na Zbraslavské náměstí sjelo přes dvě stovky veteránů a tisíce diváků. Tímto podnikem vyvrcholil nový šampionát GRAND PRIX historických automobilů o putovní pohár prezidenta Autoklubu ČR. První místo čtyřdílného seriálu obsadil Jan Profeld s Jaguarem SS 20 z roku 1936.
Od osmé hodiny se na Zbraslavském náměstí po přejímce řadily veterány na výstavu, v horní části se shromažďovaly vozy Bugatti, dole tatrovky, nad nimi pragovky, dokonce i s historickým autobusem, uprostřed náměstí pak návštěvníci mohli obdivovat nejvzácnější kousky, například Duesberg J Murphy z roku 1929 nebo vůz Laurin&Klement 100 z roku 1912.
Po poledni se pak historická vozidla začala řadit ke startu a od 13.00 hodiny absolvovala dvě měřené jízdy do vrchu. Soutěžilo se v pravidelnosti, vyhrál jezdec, který jel obě kola s nejmenším časovým rozdílem. Ten u vítěze Pavla Národy ml. se Z18 z roku 1928 činil pouhých 28 desetin sekundy!
Soutěž Zbraslav – Jíloviště byla posledním podnikem seriálu GRAND PRIX historických automobilů, který se v letošním roce jel poprvé. Jeho vznik iniciovali pořadatelé tradičních veteránských soutěží a Autoklub ČR. Do šampionátu byly zařazeny 1000 mil československých, Brno Revival – festival rychlosti mezi pavilony, Bugatti GP Zlín a Zbraslav – Jíloviště. Autoklub ČR byl promotérem GRAND PRIX, zajišťoval například dodávku technického zajištění systému měření času a vyhodnocení výsledků, organizační a materiální vybavení.
První ročník GRAND PRIX historických automobilů se jel v roce, kdy Autoklub ČR slaví 90. výročí klubového domu v Opletalově ulici. Šířit slávu nejproslulejší motoristické adresy u nás bylo jedním z cílů šampionátu. „Nám se v jubilejním roce podařilo po desetiletích vrátit start 1000 mil československých do Opletalovy ulice před klubový dům. Účastníci a diváci si tak mohli vychutnat tu úžasnou atmosféru, jaká tady byla ve třicátých letech minulého století,“ uvedl Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR.
Šampionát byl vypsán pro automobily vyrobené do roku 1939. Vítězem a držitelem putovního poháru prezidenta Autoklubu ČR se stal Jan Profeld s Jaguarem SS 20 z roku 1936. „Chtěl bych poděkovat všem organizátorům, první ročník se povedl a splnil naše společná očekávání. Autoklub stál u vzniku a byl přímým pořadatelem věhlasných 1000 mil československých i Zbraslav–Jíloviště, jednoho z nejstarších závodů u nás. Šampionátem jsme navázali na odkaz našich předků a vzdali jim hold. Těším se, že v příštím roce spolupráci s pořadateli a dalšími partnerskými organizacemi dále prohloubíme,“ zhodnotil závěrem Jan Šťovíček.