Shadow-Ford DN1
Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně
Text a foto: Roman Klemm
Američan Don Nichols (dříve údajně agent CIA) založil roku 1968 firmu Advanced Vehicle Systems, která stavěla závodní vozy s tajuplným jménem Shadow. Zprvu se angažoval doma v USA především v seriálu sportovních vozů CanAm. Pro sezonu 1973 ovšem rozhodl společně se sponzorem Universal Oil Products (uop) útok na Formuli 1. Nichols moudře rozhodl, že svou základnu pro tento úkol vybuduje v anglickém Northamptonu. Své „evropské oddělení“ vybavil britskými specialisty. Konstrukci Shadowu-Ford DN1 převzal Tony Southgate, vedení stáje Alan Rees a Jackie Oliver.
Černé vozy anglo-americké organizace neskrývaly žádná revoluční řešení, což bylo od nováčka dalším moudrým tahem. Vynikal svou dlouhou přídí, nízkým monokokem s obřím „sacím košem“ s US-vlajkou za hlavou jezdce. Dva DN1 debutovaly ve třetím podniku sezony v Kyalami velmi slibně. US-hvězda George Follmer dojel značce hned při první účasti v MS pro první bod, Oliverův druhý vůz odpadl ze slibné pozice. Ještě lépe si Nicholsův tým vedl při své druhé Grand Prix v Barceloně, kde Follmer dojel třetí! Za zmínku stojí, že ve Španělsku stál na startu i třetí DN1: soukromý vůz týmu Grahama Hilla v lakování cigaret Embassy. Důvěra bývalého šampiona (právě se vydal mezi majitele týmů F1) v Southgatheovu konstrukci musela být skutečně ohromná. Nutno ovšem připustit, že „Stíny“ na tak vysoké úrovni výsledků pokračovat nedokázaly. S výjimkou Oliverova 3. místa v chaotické Kanadské Grand Prix koncem roku na body nestačily – jen čtyřikrát se umístily mezi top10.
Díky solidnímu DN1 se Shadow ovšem stal stabilní součástí cirkusu F1. Do Grand Prix tento model naposledy vystartoval koncem ledna 1974 v Interlagosu, kde ho Jean-Pierre Jarier ovšem po 22 kolech kvůli defektu brzd odstavil.
V F1-Masters startuje bezvadně připravený Oliverův Shadow-Ford DN1 díky švýcarskému týmu Moser-Autos kolem bývalého špičkového jezdce GT, Toniho Seilera.