Start formule Junior

Takto se předvede Formule Junior na Brněnském Revivalu 2024

Text a foto: Roman Klemm

Od konce 50. až do poloviny 60. let byla „Formule Junior“ v Evropě druhou monopostovou výkonnostní třídou hned za Formulí 1. Prakticky každý pilot, který se objevil v Grand Prix mistrovství světa, před tím sbíral v Juniorech zkušenosti a výkonnostní body. A nejen to. Monoposty F-Junior se od vozů F1 často lišily jen použitým motorem. Nejedno šasi po instalaci odpovědné hnací jednotky našlo uplatnění v obou třídách.

Nejstarší vozy F-Junior, které v Brně uvidíme, budou Alexis HF1 organizátora šampionátu Duncana Rabagliatiho a Rayberg FJ Nizozemce Florise-Jana Heckera. Oba jsou z roku 1959. Firmu Alexis založili páni Alex Francis a Bill Harris právě s cílem, stavět a prodávat vozy F-Junior. Jejich prvotina HF1 ještě oplývala motorem uloženým před jezdcem. Trochu modernější Rayberg si postavil pan Aberg pro účast v klubových závodech. Použil při tom mnoho dílů z osvědčeného Cooperu 500. Příkladem pro další z „kutilských unikátů“ F-Junior je Focus Mk IV z roku 1962, se kterým pojede Nor Petter Huse.

Roku 1960 se zrodily jak Elva 200, který do Brna přiveze Francouz Gilbert Lenoir, tak i Autosport Mk2, Angličana Richarda Bishopa-Millera. Podnik Elva zakladatele Franka Nicholse byl již několik let úspěšný na sektoru sportovních vozů, když se vrhl na stavbu monopostů. Typ 200 byl jednoduché vozítko a značka Elva jich postavila 20 kusů.

Rovnou třetinu pole budou tvořit konstrukce geniálního Colina Chapmana – Lotus. Typ 20 z let 1961 a 1962 nasadí Brit Paul Booth, na novější Mk22 z roku 1963 se spolehnou Belgičan Johnny Lange s Britem Clivem Richardsem (s odstupem nejrychlejší pilot aktuálního šampionátu), zatímco Mk 27 z roku 1963 nasadí Švýcar Philipp Buhofer. Tyto konstrukce jsou nejlepším příkladem pro „univerzální“ možnost použití šasi jak ve Formuli Junior, tak i ve Formuli 1. Za volanty početných a pro Lotus hospodářsky velmi úspěšných Mk20 (Chapman jich postavil 118!) se objevili jezdci jako Clark, Brabham, Siffert, Hall a Mitter. Jim Clark s ním byl králem F-Junior roku 1960, Trevor Taylor roku 1961. Vývojový stupeň Mk22 byl podobným hitem a Peter Arundell s ním roku 1962 vyhrál 18 z 25 závodů F-Junior, kterých se zúčastnil. Buhoferův Mk27 je za to nejlepším důkazem toho, jak v motorsportu i ten nejlepší nápad „levné formule“ zahubí vývoj a tím zvýšení nákladů: Chapman zde použil monokokového šasi z F1, což už ani zdaleka neodpovídalo myšlence dostupné třídy pro mladé talenty. F-Junior poté brzy nahradily F2 a F3…

O peníze potencionelních zákazníků F-Junior ovšem zápolily i další dva velcí výrobci dějin motorsportu – Brabham a Lola. Značku „Black Jacka“ bude v Brně reprezentovat Němec Peter Laier prostřednictvím Brabhamu BT2 z roku 1962. Jednalo se o druhou konstrukci dvojice Jack Brabham-Ron Tauranbac, která s Lotusy ještě nedokázala konkurovat. S tímto robustním vozem slavili úspěchy především Jo Schlesser a Frank Gardner. Do Loly Mk3 z roku 1961 v Brně usedne Švéd Lars-Goran Sjoberg. Velmi moderně a čistě pojatý vůz konstruktéra a majitele značky Erica Broadleye se svého času kupodivu nedokázal prosadit. Šasi bylo v provedení F1 úspěšnější, než s motory F-Junior…

Těšme se tedy na tuto možnost nahlédnout do tajemství velkého mezinárodního motorsportu, jak se fandům jevil před 60 lety.

Podobné příspěvky