Melkus RS 1000

Uvidíte na trati – Melkus RS 1000

Heinz Melkus byl takový Colin Chapman východní Evropy. Nízké sportovní kupé s motorem před zadní nápravou určené pro závodní dráhy navrhl tým pod jeho vedením tak aby odpovídalo předpisům FIA, mohlo jezdit v běžném provozu a využilo co nejvíce dílů z vozidel vyráběných v Německé demokratické republice (NDR).

Základem vozu RS 1000 je podvozek a hnací ústrojí z vozu Wartburg 353. Podlahová plošina však byla zesílena a po obou stranách osazena 35litrovými palivovými nádržemi. Z Wartburgu 353 byly převzaty také závěsy kol se zkrácenými vinutými pružinami, doplněné o gumové dorazy. Na zadní nápravě přibyl torzní stabilizátor. Bubnové brzdy z Wartburgu dostaly chladicí žebra. První Melkusy RS 1000 poháněl tříválcový motor AWE 353 o objemu 992 ccm. Od roku 1973 Melkus motory převrtával na objem 1119 cm. Výkon sice zůstával stejný, ale zlepšil se průběh točivého momentu. Oproti sériovým motorům Wartburg byl výkon zvyšován úpravou spalovacího prostoru, osazením třemi karburátory a zvýšením komprese na 9,5. V silniční verzi mohli řidiči počítat s výkonem 70 koní, při montáži speciálního závodního výfuku se výkon zvýšil na 90 koní a Melkus RS 1000 pak byl schopen dosáhnout rychlosti 180 km/h. Kotoučová spojka s talířovou pružinou byla převzata z vozů Barkas 1000. Plochý chladič byl v přídi vozu a za ním elektrický ventilátor.

Na návrhu karoserie Heinz Melkus spolupracoval s vysokou školou výtvarného umění v Berlíně. Střechu zesiluje ochranný oblouk. Dveře se vyklápějí vzhůru. K ochrannému oblouku je kloubovými závěsy připevněna celá záď karoserie, kterou je možné zvednout a získat tak velmi dobrý přístup k motoru. Přední část karoserie je napevno přišroubovaná k rámu. Čelní sklo bylo převzato z Wartburgu, ale zbývající byla vyrobena z plexiskla. Příď a záď karoserie je vyrobena z polystyrenu vyztuženého skelným vláknem. Obě tyto části vyráběl národní podnik Robur ze Žitavy. Celkovou montáž prováděla drážďanská firma Melkus. Ruční výroba znamenala, že jednotlivé vozy se od sebe liší, protože při stavbě každého dalšího vozu se přihlíželo k získaným zkušenostem. Od roku 1969 do roku 1979 bylo postaveno 101 vozů Melkus RS 1000. Například v roce 1972 jich bylo vyrobeno 20, které si za 28000 marek mohli koupit členové motoristického svazu NDR. Cena odpovídala asi 80 tisícům tehdejších korun československých, což znamená, že za stejné peníze bylo možné koupit dvě Škody 110L. Na počátku roku 1973 kolovaly zvěsti, že Heinz Melkus postaví vůz s motorem Tatra 603, ale zda-li na nich bylo něco něco pravdy není jasné.

Vozy Melkus RS 1000 občas zpestřily startovní pole závodů v Československu. Startovaly v kategorii B-5 a zde si vzhledem k objemu motoru nemohly dělat naději na přední umístění. Patrně nejlepšího výsledku s vozem Melkus RS 1000 dosáhla Helga Heinrichová, když dojela na čtvrtém místě v deštivém závodu v Havířově v červnu 1973. Vítězem se tehdy stal Jaroslav Bobek na spideru Škoda.

Jiří Mewald

Podobné příspěvky