Formule Pauer Easter – Albín Patlejch na jarní VeteranTechně v Brně
V sobotu 20. dubna 2024 můžete na jarní VeteránTechně na stánku Motor Journalu v pavilonu Z jako pozvánku na Brno Grand Prix Revival prohlédnout formuli Pauer Easter ze sbírky Cabrio Gallery Pavla Kaliny.
Michal Velbný v knize Československé FORMULE o ni píše: „Jedním z prvních, kdo v roce 1973 zareagoval na vypsání formule C9 v Poháru míru a přátelství (PMP) byl plzeňský jezdec Albín Patlejch. Na stavbu nového vozu nebyl dostatek finančních prostředků, a tak se pustil do přestavby svojí vysloužilé formule 3 konstrukce Ing. Václava Pauera z Plzně. Vůz převzal kompletní prostorový příhradový rám z bezešvých ocelových trubek, lichoběžníkovou přední nápravu a pětiprvkové závěsy vzadu. Obě nápravy měly těhlice tvořené speciálními svařenci a byly odpruženy vně umístěnými tlumicími jednotkami se soustřednými pružinami. Karoserii Albín Patlejch vyrobil z laminátu novou, tvarově podobnou úspěšným formulím Škoda, hlavní změna se ale týkala hnacího agregátu. Do vozu podle předpisů zabudoval motor VAZ 2101 v úpravě A1, který přes čtyřstupňovou převodovku Škoda poháněl zadní nápravu. Přední kotoučové brzdy zůstaly umístěny vpředu v kolech, zadní se pro lepší chlazení přestěhovaly od rozvodovky ke kolům MTX. Premiérový start při prvním závodě PMP v Mostě proměnil Albín Patlejch hned ve vítězství, a když opět vyhrál na německém Sachsenringu a dojel druhý v polské Toruni, získal celkové vítězství v PMP pro rok 1973. Od sezóny 1974 se už formule jmenovaly oficiálně Easter a bylo pro ně vypsáno i mistrovství ČSSR. V něm Albín Patlejch po několika medailových umístěních skončil třetí a v PMP opět patřil k oporám naší reprezentace – dojel třetí na Schleizu a zvítězil v Mostě. V roce 1975 vůz koupil pražský jezdec Miran Velkoborský, známý především svými pozdějšími úspěšnými starty se spidery MTX v seriálu Interserie. V mistrovství Československa skončil 5., když hned v prvním závodě dojel na druhém místě za bývalým majitelem Albínem Patlejchem startujícím na MTX 1-02, a v roce 1976 se zúčastnil i závodů PMP. Pak už dal přednost prototypům. V roce 2002 byl vůz zrenovován Jaroslavem Práškem a za jeho volantem jsme mohli vídat jeho dceru Editu, dnes je součástí sbírek Cabrio Gallery Pavla Kaliny.“.