Staré depo Masarykova okruhu dostává po 90 letech novou tvář
Zchátralé depo starého Masarykova okruhu v Bosonohách právě nyní dostává novou tvář. Na zdi, která do roku 1986 sloužila jako boxy pro závodní vozy a motorky, vzniká umělecké dílo, které slavnou historii trati připomene. Projekt podpořilo město Brno a zapojí se do něj i stavební firmy PŘEMYSL VESELÝ stavební a inženýrská činnost, OHL ŽS a TERRABAU, které budují v Bosonohách kanalizaci. Slavnostní křest čeká opravené depo už 19. června.
Nespočet legendárních závodníků, jejich strojů a příběhů, které napsal starý Masarykův okruh, ožívá tam, kde v roce 1930 tradice závodní trati začala. 90 let poté, co nejslavnější středoevropská závodní trať vznikla, se v rámci projektu Brněnský rok sportu dočká symbolického oživení. Slavnostní odhalení je naplánováno na 19. června, zúčastní se jej i závodníci, kteří na starém okruhu startovali.
„Cílem projektu je oživit alespoň vizuálně staré depo, které od roku 1986 neslouží svému účelu. Chceme připomenout jeho slavnou historii, která je jedním z největších symbolů moderních dějin města,“ popisuje iniciátor projektu a brněnský patriot Vladimír Koudelka.
Nejslavnější příběhy okruhu ožijí v režii sprejerů
Autorské dílo začalo vznikat v pátek 5. června a svoje síly na něm spojili dva přední streetoví umělci Brna – Pavel Beneš a Jakub Nemček. Na zeď by se pod jejich vedením promítnou nejslavnější příběhy, které psaly historii Masarykova okruhu od roku 1930 až do roku 1986, kdy stará přírodní trať hostila závodní stroje naposledy. Po odborné stránce podklady připravili historička a kurátorka Technického muzea v Brně Sylvie Zouharová Dyková a redaktoři odborného časopisu Motor Journal Karel Kupka a Jiří Smetana.
Sanaci boxů podpořili brněnští stavaři
Do projektu se výrazným způsobem zapojují i firmy, které nyní v Bosonohách staví kanalizaci. „Aby bylo možné zeď posprejovat, bylo nutné nejprve opravit její povrch. Všechny stavební firmy, které teď v Bosonohách pracují, jsou brněnské. Jsem rád, že se rozhodly vyjádřit svůj vztah k městu tím, že nám s přípravou zdi pro sprejery pomohou,“ oceňuje zapojení stavařů Koudelka. Konsorcium stavebních firem Přemysl Veselý, OHL ŽS a Terrabau investovalo do sanace zdi přibližně 100 tisíc korun.
Na projekt přispěla i samotná městská část Brno-Bosonohy. Ta zajistila dopravní značení a všechna potřebná úřední povolení. A samotnou tvorbu sprejerů podpořilo i město Brno. „Motoristické závody neodmyslitelně patří k moderní historii Brna. Jsem ráda, že boxová zeď jako symbol této tradice dostane novou důstojnou tvář,“ říká primátorka statutárního města Brna Markéta Vaňková.
„Jednotlivá výročí okruhu si budeme letos připomínat několikrát a je skvělé, že to bude poprvé po dlouhých letech ve zkultivovaném, a věřím že i inspirativním, prostředí,“ říká 1. náměstek primátorky města Brna Petr Hladík.
Křestu se zúčastní bývalí závodníci i se svými stroji
Celé dílo, které pokryje asi stometrový úsek boxů mezi bývalými věžemi, v nichž sídlila časomíra a řídicí štáb, bude hotové 19. června. O den později se na brněnském výstavišti bude konat 4. ročník veteránského festivalu Brno Revival, na který pravidelně míří řada závodníků, kteří na starém Masarykově okruhu skutečně startovali.
„V předvečer Revivalu chceme zeď slavnostně pokřtít a především do boxů vrátit život. Počítáme s tím, že na akci přijedou původní závodní motocykly, formule i cestovní automobily, které psaly jeho historii,“ říká organizátor Brno Revivalu Karel Kupka. V boxech by se měly objevit například meziválečné vozy Bugatti, vůz brněnské zbrojovky Z- 18 Sport, který startoval na prvním ročníku závodu v roce 1930, vůz Škoda Sport, který v Brně závodil v prvním poválečném ročníku v roce 1949, nebo monopost Tatra z 50. let. Sběratel Antonín Kružík přiveze svoji sbírku motocyklů Jawa včetně repliky legendárního dvoutaktního čtyřválce, se kterým František Šťastný startoval ve Velké ceně v roce 1968 a na závodění zavzpomíná třeba Peter Baláž, mnohonásobný československý šampion a účastník závodů mistrovství světa silničních motorek.
V rámci Brněnského roku sportu se v depu původního Masarykova okruhu uskuteční i další akce. 70 let motocyklových závodů si pamětníci připomenou doslova v předvečer závodu Grand Prix České republiky 6. srpna, 90. výročí prvního závodu pak připomene slavnostní jízda meziválečných sportovních a závodních vozů 27. září.