České noviny
Na brněnské výstaviště se vrátily historicky formule a auta
Aktualizace: 15.07.2017 14:28 Vydáno: 15.07.2017, 13:37
Z brněnského výstaviště odstartoval 15. července závod historických sportovních vozů a motocyklů Brno Revival Mezi Pavilony 2017. Vlevo na snímku je s číslem 261 je vůz Bugatti T13 z roku 1922 Jakuba Staucha z Czech Bugatti Clubu, vpravo je Helge Hauk z Austria Bugatti Clubu s vozem Bugatti T40. ČTK/Zehl Igor
Brno – Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Za celý víkend se na startovní rošt postaví kolem devadesátky historických aut a stovky motocyklů, sdělili ČTK organizátoři akce Brno Revival Mezi pavilony.
Víkendová akce připomíná dobu dávno minulou. Od roku 1935 do roku 1967 se v areálu jezdily závody pravidelně. Jeden z prvních motocyklových závodů zde byl uspořádán již v roce 1935, ale zlatá éra nastala koncem padesátých a zejména v šedesátých letech.
„Závody na brněnském výstavišti se jezdily na jednoduché trati, dlouhé asi 1700 metrů, hned za hlavní branou do areálu. Okruh Mezi pavilony měl tvar písmene V, čtyři zatáčky a čtyři rovinky a jednotný betonový povrch,“ vzpomíná jeden z pořadatelů dnešní akce Michal Velebný.
Milovníci předválečné techniky dnes mohli vidět například jízdy samostatné kategorie vozů Bugatti, ale také několik závodních vozů jako Salmson Grand Sport, Wikov 7/28 S a MG Magnette.
Za královnu motorsportu považují motoristé závody formulových vozů. Na akci Brno Revival Mezi pavilony je k vidění několik desítek vozů formule 3, jejichž závody na brněnském výstavišti byly v letech 1964 až 1967 jedním z nejsledovanějších domácích motoristických podniků.
Nadšení motoristických fanoušků dnes podle pořadatelů neochromil ani déšť. „Jezdí se jako kdyby nepršelo, jezdci nejsou z cukru,“ řekl ČTK jeden z pořadatelů Karel Kupka. Podle něj víkendová akce nabídne auta, která se dohromady často nevidí. Zmínil například monoposty značky Tatra. Jen za dnešní dopoledne si podle něj našly cestu na brněnské výstaviště stovky lidí. Návštěvníci mohli obdivovat i motocykly, například závodní stroje Jawa 500 OHC, ČZ Walter nebo ESO.
Vyvrcholením vývoje závodních motocyklů v Československu byla podle odborníků silniční třistapadesátka Jawa typ 673 z roku 1967, která byla svou maximální rychlostí 260 km/h nejrychlejší třistapadesátkou světového mistrovství. Na brněnském výstavišti tento stroj předvedl Antonín Kružík.